Friday, September 19, 2014

mak ayah kalau dah kecik hati..

asalamuualaikum

Last call mak aku semalam...suara mak macam sunyi..ke aku yang dengar background sunyi..
hehee
aku tanya mak" mak tgh buat apa ?.
mak : hmmm tak buat apa2 ..bukan nya ada sesapa kat umah pon"

definisi aku disini ..kalau ada hamba Allah dalam rumah mak..memang mak akan ada tenaga dan usaha nak memeriah kan suasana dan kenyangkan perut yang ada ...

tp bila mak hint tak ada sesiapa..ada dua makna
fisrt mak sunyi dan tak ada sesiap nak bersuara kalau ayah hanya ada certain2 masa
2nd mak boleh berehat dan menjadi tuan rumah semula.

mak...mak..tp bila mak tanya bila nak baliknya ??
aku hanya cakap " ok mak cuti rehat hanya ada sekerat"

pastu mak diam dan tone suara pun mcm sket suramm

aku tukar tajuk cerita niat nak mak rasa gembira..
"apa kata mak datang sini ?" boleh la mak...alang- alang cuti skolah  ni
mak :" hmm tu kena tanya ayah ang la "
( hint mak memang nak datang )

mak : "ayah ang kalau bab jalan tak yah tanya meman dia boleh ja tu "
aku :" ok mak datang lama sket tau "

mak "" tengok lah"...

semalam aku call lagi hanya nak tanya bila nak geraknya ?
kebetulan ayah ada
dia kat belakang mungkin

ayah :" kenapa ? hampa tak ada ka bila kami sampai sana?"
aku :"hulpppp"...ha tak ada lah..nak pesan bawak keta elok2..

ayah: " aku tak rabun lagi " boleh lagi bawak
( ayah kalau dia ada kecik hati dengan mana2 angkota anak ddia ..semuanya akan merasa walaupun tempias ) yes..termasuk aku!

dengan soklan carring kita pun dia akan manipulasi jadi mcm ayat kecik hati...tu ayah!...

tp aku diam dan buat gelak.
..tp gelak aku takot dan tak sabaq nak letak
..bukan nak derhaka
 takut soklan seterusnya macam serupa skema jawapannya
 baik aku elak sebelum kena
hehehe

tp lepas  tu aku soal tanya mak
aku :'kenapa dengan suami mak?"
mak : "entah ..dia kecik ati dengan semua anak"mula dengan hang punya kakak2 la..
aku :" ok....pasaipaaaa"..( ayat tone kena slow dan tajam )hehehheh
mak :" biasalah ayah ang...depa suma jalan x offer dia "
aku :"hahahhahhaaha .." ( pastu aku dengar mak bisik " ayah ang kat belakang:")
tp selalunya aku tau mak loud speaker bila on hp
macam la ayah x tau.yang tengah mengumpat beliau....

Tp luahan mak ayan kalau kecik hati dengan anak2 agak halus dan tajam..boleh tengok dari segi riak janggut dan misai beliau ketika marah mak pulak dengan senyum dia yang agak tawar dan kurang manis

selalunya bukan pasal major kes..
contoh kes

aku pernah marah anak buah cucu kesayangan mak ayah
masa tu aku dapat tengok muka mak yang berubah dan tak nak bg respon bila aku buat2 ramah
iqbal lak masa tu siap senyum tanda kemenangan yang sesapa pun tak akan dapat dalam rumah tu..milik tunggal....








No comments: