Monday, September 29, 2014

salahkah kalau berkongsi?

asalamuaalaikum..

PAgi ni aku bangun aku dapat rasa kan yang aura pemalas tu jauh2 dia datang hinggap...dan aku rasakan yang Danish kian menghimpit ketiak kunun nak mengajak aku untuk lebih lama berpelukan dengan dia..bertapa manja dia skrg...huhuu dan skrg !!! aura pemalas tu masih melekat ..aku dah sampai pejabat! alhamdulilah..
hahhaha apa la aku merepek ni..so abaikan je lah..>>


cuma aku nak ketawa bila ingat balik danish mula buka mata dia yang kecik dan bulat tu..danish seolah tekejut tgk rambut ummii dia yang mcm pokok kelapa kena ribut..botol susu dia kat sebelah telingga aku..then aku ingat lagi dia pejam mata banyak kali...banyak kali..ahhahah "mesti tak percaya umii dia begitu selamba dan ayu....hahhaha..ayu ke???

maaf aku dah melalut ..\

aku nak kongsi kan cerita pasal "kongsi"

kongsi yang aku nak ketengahkan hanya pada bidalan kecik yang aku rasa patut aku labelkan sebagai "harta bukan milik kita"

bukan hanya untuk titile suami berkahwin dua atau tiga..tp kongsi gembira dengan apa yang kita ada dan kita mampu memberi dan kalau boleh tak yah nak beerterima bukan sombong atau riak tp tangan kanan dan kiri kadang2 ada rahsia mereka sendiri..tak perlu nak meninggi diri dan nak show off sana sini yang kita ni selalu sangat jadi pemberi..


macam2 cara yang kita ada untuk atur strategi untuk "up" harta pahala dan "delete" some of " dosa"
cuma kita perlu ada niat dan etika
aku kadang-kadang alpa nak buat apa dengan baki yang ada walaupun hanya tak seberapa ,
aku boleh habiskan hanya dengan belanja hapa2 yang bagi orang lain nilainya amatlah berharga..
aku insaf seketika tu pon kalau en bobot ada ..ceramah sket2 pasal belanja 10 minit palling lama
lepas tu aku mcm kena penyakit pelupa..


siap aku bg jawapan untuk skema" membantu ekonomi bersama "dengan membeli dan guna
en bobot geleng je kepala dan rasa macam dah tak guna abis masa guna tenaga siap dengan belakon semula macam mana ayat aku nak pow dia..keh3

aku pon tanya la dia ..mcm mana nak mula"
en bobot kata " ok mulakan dengan sedekah senyum dulu "
dan alhamdulilah dari pagi tadi aku menten senyum walaupon air kopi tumpah
"x apa janji sedekah"boleh?

masih ada kedekut di situ kata en bobot "

ok fine!

berkongsi minat dan hobi yang leh mendatangkan pendapatan bg orang lain jugak boleh aku klasifikasi kan ?

ya ? macam2 medium yang ada dan tengah tunggu untuk kita guna
untuk apply semua asal janji leh tolong dan bantu apa2 yang tak kena..
dan yang paling penting utamakan erti Redha dari si Dia..Allah S.W.T

bukan semua kita redah dan jenis halalkan semua cara ....

aku harap dengan "berkongsi " kita semua diberkati dan dirahmati oleh Pencipta Abadi..amin

aku baru baca artikel mana aku dah tak pasti" tentang menjemput rezeki dengan berkongsi dan bertanya hal dengan ahli keluarga terdekat sendiri " itu patut diberi ...dan kita sekarang...bertanya hal dan aib kawan sendiri menjadi ruji hari2...dimana kita saat ini???

aku tak bebel dekat orang lain...untuk diiri sendiri dan aku insan yang tak suci dari dosa hari2..
maafkan aku..

tata
asalamuaalaikum





   

No comments: