Friday, September 19, 2014

tabiat orang kita

asalamuaalaikum

kita perlu jemput rezeki dan berusaha..matlamat kita setiap hari
hehehhe..

aku tak berapa nak faham kenapa kita nak mengalah dengan tabiat huduh kita "huduh"( orang utara kata buruk sgt la ")
padahal kita juara "!

memang setiap insan kita juara! (aku rasa ramai yang faham kenapa aku kata kita juara )

contoh kes

ada sorang mamat ni datang tanya soklan " hmm puan kat mana ya saya nak ambik selepas saya buat bayaran?"
padahal kat depan dah terpampang arahan
mula2 aku leh layan tapi kalau dah berterusan
siapa yang tahan?
hehehe

aku faham budaya kita berbudi bahasa tapi kalau budaya tak nak membaca dan asyik tanya soklan yang dah sama? bila kita nak berjaya???x  gitu??
kadang2 aku tengok dan aku hadap perangai orang kita..
aku rasa kagum dengan orang luar bangsa kita..
bukan nya dari segi semua..tp kalau bab membaca ..

dan bila kita pon nak sama?

dan kenapa kita hanya perlu lihat dan tunnggu ja?

betul ...." kalau tak bertanya sesat jalan" tp kena faham.."soalan tu dah ada jawapan ke tidak"kalau dah terpampang tunggu awak baham dah faham.." ye la kan..siapa yang nak dipersalahkan?

bukan cerita nak bengang or berang..tp aku rasa aku hanya nak mengarang marah dan kesabaran yang aku pendam dan aku tanam..

korang faham???/
tak faham..dah jangan layan


ok bye2..asalamuaalaikum





No comments: