Friday, October 23, 2015

Jgn ckp la ....obesssesiiii

Asslamuaalaikum..

Ok..cerita obes dengan berat badan ni lom lg tamat..in sha Allah..kalau boleh tak nak give up..heheheboleh cengiitu?..

Aku bukan jenis displin bab2 kena istiqmah dengan satu produk...
Nak2 kalau testimonial produk berlambak2 kat intsa atau fb..dah ang asa? Boleh tahan?
Asa mcm nk oder sok terus dpt..kalau boleh dengan result sekali semua nak fast..
Kalau semingu aku telan..x ada kessan..aku cop n band terus kaata..ok kali ni aku tertipu..pasahal aku yg kena band patutnya dr beli apa2 produk pun..senang.

Aku asaa aku nk PRINT besar n BERWARNA gambar sebelum gemuk dan dlm keadaan gemuk..aku nk tampal dekat cermin bilik pantang nanti...hahahaha..mesti en bobot akan stress bila dia yang tengok gambar tu..ye la..penuh frame cermin kot..hahahha

Tu salah satu solution yang aku kena buat untuk aku pantang kaw2 kali ni..hahaha
Dan memang stress kalau kita dah mula tak ada baju yang sesuai untuk pakai..haaa tu yang buat aku kemurungan..ahahaha padahal masa melantak xada lak nak murung kan..

Bnyk yg aku baca..list penting untuk dapat kan balik berat yg cun mesti buat mcm  ni

1) compem dan sahnya kita mesti makan jamu untuk panaskan badan kita yang memang mudah sejuk dan lemau ye la..kan da bersalin urat yg terputusss tu terlalu bnyk..so mudsh bentan..emosi jgn ckp la...dlm bnyk entry yg aku baca..review pasal produk herbs yang best mcm nona roguy.so masa danish dulu.memang aku ambik nona roguy ..bengkak susu kot..then sgt bagus..badan asa fresh n segar...huiii giutewww..hehe..agak panas so aku pernah kantoi ngan mak ..bedal milo ais satu gelas besar..sape suruh org dtg melawwat mak hidang air tu ?cuba hidang air akar kayu..bg sama2 merasa..haaa baru la..aku asa bahagiaaa...sorry sedikit emosi..keh3.nona roguy jugak dia x effect baby..so kita boleh telan dengan penuh displin dan pengharapan berganda yg kita akan cun seperti sediakala..tgn kt bahu,,mata keatas,,ahhaa

2) bengkung..
Hmmm nii aku ringkaskan nya ya..sbb aku tak berapa istiqamah.bab ni dulu..so skrg menyesal pun tak guna..cuma leh tekad ..untuk kali ni..aku bengkung 24 jam.haaa mampu??bengkung ni lak aku beli yg custom made ikut ukuran yg aku nak..ye la..dengan ketinggian 169 bengkung yg dijual hanya ngam2 lepas peha sket je..x cukup..x cukup..utuk dapatkan cutting model..ahahhaa.model tu...ok x salah kan..dream big..huahua..
Yg ni nanti aku gtau kat mana leh daoatkan..sbbnya aku baru je oder..so bila da dpt nanti aku akan postkan entry pasal bengkung baru tu..harga pun jimat..ye la personal custome made kan..
Hasil bacaana aku lg..masa nak benngkung tu..pakai la losyen panas or sapu kat bahagian perut or peha .kat mana yg terbabit dengan bengkung la ..jgn miss w,pun sehari okeh..bila asa give up..cepat2 tengok gambar kietika kurus..haaaaa gitu la lebih kurang..cewwahh.

3)bertungku..
Yg ni pun aku bnyk cilok tipu mak..huhu..mak antar tungku kat aku pagi dan petang..bila tungku waktu pagi..haaa bayangkan pg sejuk banget...kena tungku panas..haaaa memang syiokkkk gila tido weh..sedar2 tungku da sejuk..mak pun dtg nak ambik tungku..ha kunun time tu aku pun mcm sibuk tungku..hhehe padahal ikut tu,,aku yg rugi...bila ptg lak..time tu la danish merengek minta perhatian..so aku tak leh fokus tungku..hahahah alaasaannn
Based org lain yg beerjaya kurus tu..dewang bertungku selama yang boleh..sbb masa tu rahim boleh kecut dengan cantikk dan dapat keluarkan darah nifas kita yang berbaki kat dalam. Dengan lebih cepat..rahim kita sihat..kita pun akan berseri dan tak pucat...tak letih sbb urat kita x kembang..

4)mandi air herba
Haaa y.g ni aku suka,,sbbnya umah mak air memang sejuk tahap gaban..nak2 bila waktu pgi..tp bila kena mandi air herba ni,,kita kena mandi ngan air suam..uihhhhhh bahagaia kot..dah la wangii..ja..badan kita akan segar dan assa bersih berseri2 gitu,,time tu jugak lak,,aku lulur buatan sendiri..senang gila lulur buatan sendiri tu..
Garam halus
Gula perang
Serbuk kunyit
Minyak zaitun..
Haaa kulit licin gebu kot lepas mandi tu..
Aipss satu nak oesan jgn nak shampoo bagai ok..nanti sngin sejuk ,.ssusah

5) lepas mandi air herba tu..
Minum air akar kayu lak ye..
Yang aku baca ..dewang berjaya kurus dengan istiqamah minum air akar kayu atau air herba..
Resepi yng aku dapat conth nya mcm nj

3 hari pertama pantang.minum air kunyit sebelum breakfast atau dicampurkan dengan daun inai..minum ari2 pun ok..kurussss kot .hehehe

Ok lepas dua minggu ke mcm tu..
Lada hitam +jintan manis+jintan putih+dan sedekit halia
Campurkan semua tumbuk lumat
Campurkan air oanas suam tapis dan minum air ..minum setiap pg ya..

6) bertangas..
Yg ni aku tak pernah buat.. Aku hanya buat sauna tu pun lepas pantang dah..xleh buat ari2..aku jenis darah rendah..cepat nk pitam..so jd khazanah je laaaa..huahaa
Sepatut nya setiap ibu yg dah bersalin perlukan tangas ni..huhu
Ok tangas kering and basah...perlu ok..perlu..so moh kita lepas ni yaaa ..berusaha keras hahaaaa

Dah dah..dah..nanti aku update lg pasal pantang ni ya..nak kuar lunch..asa nk makan nasi kukus ayam rempah dengan aiskim mesia ...aduiii

Ok bye asalamuaalaikum




No comments: